A Marvel Studios első tíz éve a Rotten Tomatoes kritikusai és közönsége szerint

2018. július 13. - Marvel Magyarország

Az első húsz film adatait dolgoztuk fel új cikkünkben.

27797358_401405916953693_5326778600501677299_o.jpg

Most, hogy – odahaza az USA-ban és a focit kevésbé szerető nemzeteknél legalábbis – debütált A Hangya és a Darázs, a Marvel Moziverzum egy komoly mérföldkőhöz érkezett. Tíz éve léptek ugyanis színtérre, mely évtized alatt kereken húsz filmet sikerült a mozivásznon életre kelteniük. És habár a Harmadik Fázis még tartogat számunkra egy Marvel Kapitányt és az egész eddigi érát lezáró Bosszúállók 4-et, itt az ideje végigtekinteni a Marvel Studios előző tíz évén – kritikusi és rajongói szemmel egyaránt.

A következő sorokban az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Rotten Tomatoes filmkritikus oldal számait elemezzük ki a számotokra. Melyik filmet szerették leginkább a kritikusok és melyeket a nézők? Melyik a legerősebb fázis? És mindent összevetve, a legjobb pontszámokkal rendelkező film? Ezekre a kérdésekre kaphattok választ a részletes, mind a húsz filmre kiterjedő elemzésünk során.

Ha úgy érzed, tisztában vagy a Rotten Tomatoes által osztogatott pontszámok jelentésével, ugorj rögtön az 1. fejezetre, ahol megkezdjük az elemzést – ellenkező esetben érdemes a soron következő 0. fejezettel kezdened az olvasást.

0. Rotten Tomatoes pontszámok gyorstalpaló

A Rotten Tomatoes egy filmekkel és sorozatokkal foglalkozó, kritikusok véleményét összegyűjtő és összegző amerikai oldal. Komoly publikációs múlttal és megfelelő újságírói munkahellyel kell rendelkeznie valakinek, hogy az általa adott pontszám számítson egy adott film vagy tv-show megítélésében.Az oldalon ugyanakkor a közönség szintén értékelheti a filmeket, így a következőkben megkülönböztetünk kritikusi és közönségi pontszámokat is – mindkettőből kettő-kettő kerül bemutatásra, melyek igencsak hasonló elven működnek

Kritikusok pontszámai:

Tomatometer (%): A leggyakrabban használt RT pontszám, amivel szeretünk dobálózni a neten. Gyakorlatilag megmutatja azon kritikusok arányát, akik "Friss”, vagyis legalább 6/10-es pontszámot adtak egy-egy filmre.

Tehát, ha egy film 90%-os Tomatometer pontszámmal rendelkezik, az nem azt jelenti, hogy a kritikusok átlagosan 90%-ot adtak a filmre a saját értékelési rendszerükben (lásd: következő pontszám). Nem-nem, a 90%-os pontszám ebben az esetben azt jelöli, hogy a kritikusok 90%-a (tehát pl. ha 100 kritikus értékelte a filmet, akkor 90) legalább egy 6-ost adott az aktuális filmre a 10-es skálán.

Az oldal a jó ("friss”, szép piros paradicsom) és a rossz ("rothadt”, pocsék zöld szétrohadt paradicsom) filmek közötti határt a 6/10-es pontszámnál húzza meg.

Átlagos értékelés (1-10): Na, sokkal inkább ez a mutató beszél arról, ami az előző pontszám esetén is előjött. Az átlagos értékelés hordozza azt az információt, hogy az összes kritikus egy 10-es skálán hány pontra értékelte az adott filmet. Vagyis, ha egy filmnél ez a szám 7.0, akkor az azt jelenti, hogy a kritikusok átlagosan 7/10-et adtak neki.

Konkrét példa a kritikusok pontszámaira: az első Vasember mozi 94%-os Tomatometer-rel és 7.7-es átlagos értékeléssel rendelkezik. Ez tehát az előzőek alapján azt jelenti, hogy a kritikusok 94%-a, aki valaha értékelte a filmet, "friss” (legalább 6/10-es) pontszámot adott a filmre, méghozzá nem is a minimumot, hanem annál egy jóval nagyobb 7.7-es átlagos értékeléssel honorálta Robert Downey Jr. első szóló moziját a karakter bőrébe és páncéljába bújva.

Közönség pontszámai:

Gyakorlatilag ugyanaz a két pontszám figyelhető meg itt is, csak a közönségnél nem 10-es, hanem 5-ös skálán vizsgálódunk. Valamint a közönségnél jóval magasabb pontszámmal titulálható valami "frissnek" – de lássuk ezt részletesen.

Közönség pontszám (%): Nagyon hasonlít a kritikusok Tomatometer-ére, nem véletlenül. Ez a %-os pontszám megmutatja, hogy a közönség milyen arányban találta jónak, vagyis 3.5/5-ösnek a filmet. Bizony, itt a jó határa ahogy az előbb is említettük, magasabban van kicsit, mint a kukacoskodó kritikusok esetében.

Ha egy film tehát 90%-os közönség pontszámmal rendelkezik, az azt jelenti, hogy 100 nézőből 90 legalább 3.5-re értékelte a filmet egy 5-ös skálán (ami, a kritikusok által használt 10-es skálán legalább 7-es lenne – vagyis a nézőknek egy 10-es skálán legalább 1 ponttal nagyobbat kell adnia egy filmre ahhoz, hogy az értékelésük "jó" irányba billentse a filmet).

Átlagos értékelés (1-5): Ezt már csak röviden, hiszen már érintettük – nem más, mint a nézők által a filmre adott átlagos pontszám egy 5-ös skálán.

1. A Marvel Moziverzum átfogó értékelése

Bármiféle további magyarázatot nélkülözve lássuk akkor a pontszámokat a teljes, ezidáig húsz fejezetből álló Marvel Moziverzumra.

A kritikusok számai szerint átlagosan az elmúlt tíz év így nézett ki:

  • Tomatometer: 83.9%
  • Átlagos értékelés: 7.2

Tehát a kritikusok 83.9%-a ad átlagosan 6/10-et egy Marvel mozira. Mindezt ráadásul egy 7.2-es átlagos értékeléssel teszik.

Ehhez képest a közönség számai szerint átlagosan az elmúlt tíz év:

  • Közönség pontszám: 83.50%
  • Átlagos értékelés: 4.08

Az előző logikát folytatva a nézők 83.5%-a gondolja úgy, hogy a Marvel filmek legalább 3.5-öt érnek egy 5-ös skálán. Sőt, az átlagos értékelésük nekik is nagyobb, egész pontosan 4.08/5. Ami, ha ők is a kritikusokhoz hasonló 10-es skálát használnának, ennek éppen a dupláját, vagyis 8.16-ot érne.

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a nézők egy 10-es skálán majdhogynem kerek 1 ponttal értékelik többre az MFU filmjeit a kritikusoknál (7.2<8.16).

2. Kritikusok toplistái

Alább bemutatjuk a kritikusok végleges sorrendjeit a két pontszám alapján, mind a húsz filmre vonatkozólag. Ahol több film kapta ugyanazt a pontszámot, ott értelemszerűen ugyanarra a helyre soroltuk őket.

Tomatometer (%) alapján:

  1. Fekete Párduc (97)
  2. Vasember (94)
  3. Thor: Ragnarök, Bosszúállók és Pókember: Hazatérés (92)
  4. A galaxis őrzői és Amerika Kapitány: Polgárháború (91)
  5. Amerika Kapitány: A tél katonája és Doctor Strange (89)
  6. A Hangya és a Darázs (86)
  7. Bosszúállók: Végtelen háború és A galaxis őrzői vol. 2. (83)
  8. A Hangya (82)
  9. Vasember 3. (80)
  10. Amerika Kapitány: Az első bosszúálló (79)
  11. Thor (77)
  12. Bosszúállók: Ultron kora (75)
  13. Vasember 2. (73)
  14. A hihetetlen Hulk (67)
  15. Thor: Sötét világ (66)

Átlagos értékelés (1-10) alapján:

  1. Fekete Párduc (8.2)
  2. Bosszúállók (8.0)
  3. Vasember, Pókember: Hazatérés, A galaxis őrzői és AK: Polgárháború (7.7)
  4. AK: A tél katonája (7.6)
  5. Thor: Ragnarök (7.5)
  6. Bosszúállók: Végtelen háború (7.4)
  7. Doctor Strange (7.3)
  8. A galaxis őrzői vol. 2. (7.2)
  9. Vasember 3. és AK: Az első bosszúálló (7.0)
  10. A Hangya és a Darázs (6.9)
  11. A Hangya (6.8)
  12. Thor és Bosszúállók: Ultron kora (6.7)
  13. Vasember 2. (6.5)
  14. A hihetetlen Hulk és Thor: Sötét világ (6.2)

3. Közönség toplistái

A kritikusokhoz hasonlóan bemutatjuk a közönség rangsorát is, mindkét pontszámra levetítve. A döntetleneket továbbra is feltüntetjük.

Közönség pontszám (%) alapján

  1. A galaxis őrzői és AK: A tél katonája (92)
  2. Vasember, Bosszúállók és Bosszúállók: Végtelen háború (91)
  3. Amerika Kapitány: Polgárháború 89
  4. Pókember: Hazatérés és A galaxis őrzői vol. 2. (88)
  5. Thor: Ragnarök (87)
  6. Doctor Strange és A Hangya (86)
  7. Bosszúállók: Ultron kora (83)
  8. Fekete Párduc és A Hangya és a Darázs (79)
  9. Vasember 3. (78)
  10. Thor: Sötét világ (77)
  11. Thor (76)
  12. AK: Az első bosszúálló (74)
  13. Vasember 2. (72)
  14. A hihetetlen Hulk (71)

Átlagos értékelés (1-5) alapján

  1. Bosszúállók: Végtelen háború (4.5)
  2. A galaxis őrzői és Bosszúállók (4.4)
  3. AK: A tél katonája és AK: Polgárháború (4.3)
  4. Vasember, Pókember: Hazatérés, A galaxis őrzői vol. 2 és Thor: Ragnarök (4.2)
  5. Doctor Strange és Fekete Párduc (4.1)
  6. A Hangya, Bosszúállók: Ultron kora és Vasember 3 (4.0)
  7. A Hangya és a Darázs és Thor: Sötét világ (3.9)
  8. Thor (3.8)
  9. AK: Az első bosszúálló (3.7) és Vasember 2 (3.7)
  10. A hihetetlen Hulk (3.6)

4. Mindent figyelembe véve: az összesített lista

Ha a négy különböző pontszám alapján megnézzük egy-egy film adott helyezését a listákban, kialakíthatunk egy úgynevezett "Összesített pontszámot” a húsz filmre nézve.

Például ha vesszük az első Vasember filmet…

  • 2. a kritikusok Tomatometer (%) listáján
  • 3. a kritikusok Átlagos értékelés (1-10) listáján
  • 2. a közönség Közönség pontszám (%) listáján
  • és 4. a közönség Átlagos értékelés (1-5) listáján

Vagyis a Vasember általunk meghatározott "Összesített pontszáma”: 2+3+2+4, azaz 11.

Az egy-egy listán ugyanazon helyen végző filmekhez ugyanazt a helyezést rendelve nyilván adódik, hogy ezen az összesített listán az a film lesz az első helyen, akinek a legkevesebb pontszáma van (hiszen ez kizárólagosan úgy adódhat, hogy a négy listán viszonylag előkelő helyen végzett).

A Rotten Tomatoes összesen négy darab, kritikusok és közönség pontszámait egybegyúró végleges lista mindezek alapján így adódik az MFU húsz filmjére nézve:

  1. Bosszúállók (9)
  2. A galaxis őrzői (10)
  3. Vasember (11)
  4. AK: A tél katonája és AK: Polgárháború (13)
  5. Pókember: Hazatérés (14)
  6. Fekete Párduc (15)
  7. Bosszúállók: Végtelen háború (16)
  8. Thor: Ragnarök (17)
  9. A galaxis őrzői vol. 2. és Doctor Strange (23)
  10. A Hangya (31) és A Hangya és a Darázs (31)
  11. Vasember 3. (33)
  12. Bosszúállók: Ultron kora (37)
  13. AK: Az első bosszúálló (40)
  14. Thor (42)
  15. Thor: Sötét világ (46)
  16. Vasember 2. (48)
  17. A hihetetlen Hulk (52)

(A filmek után zárójelben az általunk megalkotott "Összesített pontszámot” találjátok.)

Na, mit szóltok a kialakult eredményhez? Egyetértetek vele többé-kevésbé, vagy valami még a kritikusok és közönség véleményét egybegyúrva is méltatlanul előre vagy hátra került?

5. Kritikusok vs. Közönség: Polgárháború

Az elemzés során kíváncsiak voltunk arra is, hol adódott a legnagyobb konfliktus, illetve egyetértés a kritikusok és a közönség által kiosztott pontszámok között. Hogy ezt meg tudjuk vizsgálni, összehasonlítottuk, hol a maximális és a minimális az eltérés a Tomatometer (%) és a Közönség pontszám (%) listákon elért helyezések között, melyek alapján az alábbi eredmények adódtak:

  • Van egy érzésünk, hogy ezt már sejtették előre: a legnagyobb különbséget a Fekete Párduc tudhatja magáénak, az eltérés mértéke ugyanis 7 (!) a kritikusok által használt Tomatometer (#1) és a Közönség pontszám listán elért helyezés között (#8).

  • A második legnagyobb differencia egy 5-ös értéket mutat három film, a Thor: Sötét világ, a Bosszúállók: Ultron kora és a Bosszúállók: Végtelen háború esetén.

  • Végül pedig a harmadik "befutó” a kritikusok és közönség közötti versenyben az Amerika Kapitány: A tél katonája a maga 4-es különbségével: a kritikusok Tomatometer listáján 5. helyen, míg a közönségnél az előkelő 1. helyen végzett a film.

Érdekesség, hogy a legnagyobb egyetértést, vagyis azokat a filmeket, ahol a két társaság által kiosztott Tomatometer és Közönség pontszám alapján 0 a helyezések közötti differencia, öt mozinak is sikerült elérnie: a három Vasember-filmnél, a Thor-nál, valamint A hihetetlen Hulk-nál is ez a ritka eset áll fent.

6. Fázisról fázisra

Végül, de nem utolsó sorban pedig néhány olyan adat, amik az Első, Második és Harmadik Fázist hasonlítják össze.

A kritikusok szemében…

  • Az Első és Második Fázis gyakorlatilag ugyanolyan szinten mozog, 80.33% és 80.5% a Tomatometer, valamint 7.02 és 7.0 az Átlagos értékelés a két fázisra, szóval szinte pöccre pontosan ugyanúgy értékelés a kritikusok az első két fázist.

  • Ezután tapasztalhatjuk azt, amit igazából mindenki érez: a Marvel alaposan felrakta a lécet a Harmadik Fázisban. Majdnem 10%-os ugrást produkál a maga 89.13%-os átlagával az előző két fázis Tomatometer pontszámához, 7.49-es átlagos értékelése pedig azt jelenti, hogy a kritikusok átlagosan 5%-kal jobb pontszámokat adnak a Marvel filmekre.

  • Utóbbi jelenség köszönhető annak, hogy 2015-ben végül a Kevin Feige vezette Marvel Studios megszabadult végre Ike Perlmutter (a Marvel vezérigazgatója), valamint az általa kinevezett Kreatív Bizottság alól. Miután a szervezeti átrendeződés megtörtént, Feige fellett már csak Alan Horn (Disney filmes részlegének elnöke) és maga Bob Iger (Disney CEO) álltak. Kedvenc baseball sapkás Kevinünk innentől kezdve közel teljes kreatív szabadságot adhatott az összes, Harmadik Fázisban csatlakozott rendező számára – bármiféle Kreatív Bizottság felügyelete nélkül (többek között ők ragaszkodtak olyasféle döntésekhez korábban, mint Thor fürdős jelenete az Ultronban, Ronan karakterének kiherélése vagy a Vasember 3 gonoszának kérdésköre).

A közönség szemében…

  • Igazából a nézők már az Első Fázis végén eléggé meglovagolták a Marvel-hájpot, vélhetően a Bosszúállóknak köszönhetően. A Közönség pontszám tekintetében az Első és Második Fázis között láthatunk egy közel 5%-os ugrást, ami utána Átlagos értékelést tekintve gyakorlatilag beállt a Második és Harmadik Fázis alatt.

Az összes fenti adat fényében érthetővé válik, miért beszélhetünk a Marvel Moziverzum legtöbb alkotása esetében pozitív kritikai fogadtatásról. Mi, nézők pedig a filmek pénzügyi eredményeiről gondoskodunk, amiről szintén készülünk egy ehhez hasonló statisztikai elemzéssel a jövőben.

Ne felejtsétek el megírni hozzászólás formájában, hogy mit gondoltok a cikkről, szeretnétek-e hasonlót látni a későbbiekben is, illetve a véleményeteket a benne szereplő információkról és kialakult sorrendekről! 

Goretity Dániel

A bejegyzés trackback címe:

https://marvelmagyarorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr7514111641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása