Kedvenc hálószövőnk rajzfilmes pályafutása.
Ezen a héten végre mindenki megnézheti a Pókember – Irány a Pókverzumot, az első animációs Marvel-mozifilmet (már ha az épp csak a karakterneveket felhasználó Hős6ost nem számítjuk annak). A premier apropóján úgy döntöttünk, hogy összegyűjtjük a címszereplő rajzfilmes megjelenéseit. Ugyan a nagyvásznon még sosem láthattuk ebben a formában a karaktert, a televízió képernyőjén már több mint ötven éve jelen van a skiccelt falmászó.
Spider-Man (1967-1970)
Pókember hihetetlen népszerűségét tükrözi, hogy öt évvel a képregényes debütálását követően már saját rajzfilmsorozatot kapott a karakter. Ez a széria leginkább a "Spider-Man, Spider-Man, does whatever a spider can" kezdetű főcímdal, illetve a sorozat képsorai által ihletett zseniális mémek miatt maradt emlékezetes. Maga a show mai szemmel nézve már inkább megmosolyogtató. A stáb nagyon szűk költségvetésből és időkereten belül dolgozott, ennélfogva az animáció nem engedett meg túl sok mozgást a karaktereknek, Pókember jelmezén pedig csak részlegesen tudták megrajzolni a hálómintát. Az első évad után a gyártó stúdió csődbe ment, a sorozat másik céghez került, és innentől még furcsább lett minden. Pókember kalandjai delíriumos tripekre kezdtek hasonlítani, közben pedig tovább csökkent a büdzsé, és emiatt mellőzni kellett a gonosztevőket. A sorozat végül három évadig vergődött el így.
Spider-Man (1981-1982)
Viszonylag hosszabb kihagyás után, tizenegy évvel az első széria elkaszálását követően tért vissza kedvenc hálószövőnk a televízió képernyőjére. A '81-es sorozat valószínűleg a legkevésbé ismert animációs projekt az itt felsoroltak közül. A John Romita Sr. rajzstílusa által inspirált show csupán egy évadot élt meg, és az sem volt különösebben érdekes. Azt viszont fontos kiemelni, hogy ez volt az első olyan hálófejes rajzfilmsorozat, amely több epizódon átívelő történetmesélést alkalmazott, bemutatva Pókember és Fátum Doktor folyamatos csatározását. Hogy miért épp a Fantasztikus Négyes főgonosza lett a hálószövő első számú nemezise, jó kérdés. A sorozat egyébként sokkal több figyelmet fordított Peter Parker hétköznapi életére és gondjaira, mint a '67-es Spider-Man.
Spider-Man and His Amazing Friends (1981-1983)
A '81-es széria spin-offjaként került a képernyőkre ez a korai team-up show, melyben a Pókember, Jégember és a kifejezetten ehhez a sorozathoz létrehozott Tűzcsillag alkotta hőstrió szállt szembe a New Yorkra leselkedő veszélyekkel. Az epizódok során a csapat a tágabb Marvel Univerzum szereplőivel is összefutott, köztük a Bosszúállókkal és az X-Mennel. A három évadot megélt rajzfilmszériának évekkel később Brian Michael Bendis állított emléket, amikor az Ultimate Spider-Man lapjain egy sztori erejéig újra összehozta a három hőst.
Pókember (1994-1998)
A '94-es sorozat talán a legfontosabb mind közül. Egyrészt több generáció is ezen keresztül ismerkedett meg Pókemberrel, másrészt azóta sem készült ennyire hű feldolgozása a pók-mitológiának. A Fox produkciójában a karakterek zöme gyakorlatilag egy az egyben a képregények lapjairól lépett elő, és a falmászó világának hangulatát is tökéletesen eltalálta a show. A nyolcvanas és a korai kilencvenes évek stílusából táplálkozó sorozat egyébként egy nagyobb animációs univerzum része volt, melybe az X-Men, a Vasember és a Fantasztikus Négyes rajzfilmek is beletartoztak. Sztori szempontjából a széria jóval a pókcsípés után, Peter Parker egyetemista évei alatt vette fel a fonalat, és ez volt az egyetlen olyan animációs feldolgozás, ahol tanúi lehettünk a címszereplő előrehaladásának: az öt évad alatt végigkövethettük Peter útját a tanulástól a munkavállalásig, illetve a randizástól a házasságig. Érdekesség, hogy a sorozat szigorú cenzúra alatt készült, ennélfogva Pókember nem üthette meg közvetlenül az ellenfeleit, a vámpír Morbius nem haraphatott meg senkit, Cletus Kasady (alias Vérontó) pedig nem lehetett sorozatgyilkos.
Spider-Man: Határok nélkül (1999-2001)
Az évtized végén a Marvel és a Saban Entertainment megkíséreltek még egy bőrt lehúzni a nagy sikerű '94-es sorozatról, ezért elkészítették ezt a futurisztikus folytatást, amelyben Peter Parker egy Szárnyas fejvadász-ihletésű, részben emberszerű állatok által benépesített idegen bolygóra került. A sorozat épp olyan bizarr volt, amilyennek hangzik. Ránézésre az alkotók az akkoriban igen népszerű 2099-es Pókember és a Batman of the Future rajzfilmszéria stílusából próbáltak meríteni, de a végeredmény egy kaotikus, kifejezetten ocsmány kinézetű massza lett, ami tizenhárom nehézkesen bemutatott epizód után kaszát is kapott.
Pókember (2003)
A 2003-as, egy évadot megélt széria inkább volt egy érdekes kísérlet, mint teljes értékű sorozat. A 3D animációval készített Pókembert amolyan folytatásnak szánta az MTV a 2002-es mozifilmhez, éppen ezért a főbb képregényes gonosztevők helyett többnyire új karaktereket állítottak csatasorba a falmászó ellen. A show maga határozottan érdekes megközelítése volt a figurának, de a CG miatt a gyártási költségek túl magasra rúgtak, és a sorozat végül nem tudott sikeres lenni. Érdekesség, hogy Peter Parkernek az Így jártam anyátokkal-ból ismert Neil Patrick Harris kölcsönözte a hangját, míg a Vezérnek az a Michael Clarke Duncan, aki ugyanebben az évben a moziban is eljátszotta a karaktert (Daredevil – A fenegyerek).
A Pókember legújabb kalandjai (2008-2009)
Sokak szemében ez volt a valaha készült legjobb pókemberes rajzfilm. Leginkább az elmésen kidolgozott dialógusokat és az inventív akciójeleneteket szokás dicsérni a széria kapcsán, illetve azt, hogy ez a feldolgozás nem kötődik egyetlen képregényes korszakhoz, alkotóhoz vagy filmhez sem. A készítők ehelyett egyaránt válogattak az ötvenévnyi pókemberes örökség legjavából, és hoztak létre valamit, ami egyszerre volt tradicionális és egyedi. Az animáció stílusa a '94-es show részletgazdag képi világa helyett a klasszikus rajzfilmes irányvonalat követte a maga leegyszerűsített karakterdizájnjaival és háttereivel. Az írók ezúttal egy gimnazista Peter Parkert helyeztek a középpontba, és vele együtt a legtöbb szereplőt szintén visszafiatalították. A Sony égisze alatt készült sorozat végül csak két évadot élhetett meg, ugyanis a Marvel időközben visszaszerezte Pókember televíziós jogait, és ezzel a széria kaszát kapott.
Pókember elképesztő kalandjai (2012-2017)
A Disney első Pókember-sorozata valószínűleg a legmegosztóbb mind közül. A show csak a kisebb gyerekeket célozta meg, ennélfogva az akció teljesen háttérbe szorította a karaktereket és a sztorit. A Brian Michael Bendis azonos című képregényéhez érintőlegesen kötődő rajzfilm a stílusát tekintve is meglehetősen szokatlan volt: gondolatban a szereplők vicces formákat öltöttek, Pókember rendszeresen vitatkozott a vállán megjelenő kisangyallal és kisördöggel, illetve folyamatosan áttörte a negyedik falat. A rajongók leginkább mégis azt nehezményezték, hogy a széria nem igazán volt Pókember-centrikus, abban ugyanis a középiskolás Peter Parker amolyan gyakorló S.H.I.E.L.D. ügynökként tevékenykedett Luke Cage, Vasököl, Nova és az Ava Ayala-féle Fehér Tigris tinédzserverzióinak oldalán. A sorozat a '94-es Pókemberhez hasonlóan egy tágabb animációs franchise része volt, melybe a 'Bosszúállók újra együtt', 'A galaxis őrzői' és a 'Hulk és a Z.Ú.Z.D.A. ügynökei' is beletartoztak. Ennélfogva a fél Marvel Univerzum tiszteletét tette a négy évadot megélt produkcióban.
Marvel Pókember (2017-)
Miután a Disneynek sikerült megegyeznie a Sonyval Pókembert illetően, az egeres cégnél úgy döntöttek, hogy a karakter MCU-s debütálásával egyidejűleg a televízióban is nyomnak egy rebootot. Ennek eredménye lett ez a nagyrészt Dan Slott képregényeire támaszkodó új széria, amiben ismét egy középiskolás Peter Parkert láthatunk. Az alkotók több Slott-történetet is feldolgoztak (köztük a méltán híres Pókszigetet), illetve több karaktert és ötletet vettek át az írótól, beleértve Max Modellt és a Horizon labort (utóbbi a sorozatban gimnáziumként működik). A második évadánál járó show alapkoncepciója egyébként némileg hasonlít a Pókember – Irány a Pókverzuméhoz, ugyanis Peter Parker mellett itt is több "pókszemély" teszi tiszteletét állandó szereplőként, köztük Miles Morales, Pók-Gwen és Araña. A széria a Pókember elképesztő kalandjaihoz hasonlóan főleg a kicsiket célozza meg.
Nektek melyik animációs feldolgozás volt a kedvencetek? Írjátok meg kommentben, és ne feledjétek, a héten már ti is megnézhetitek Pókember első egész estés animációs mozifilmjét, a Pókember – Irány a Pókverzumot. Kritikánk ITT olvasható.
Összeállította: Szatyina Dávid