Nem volt hiány remek jelenetekből.
Az X-Men franchise történetében egyaránt voltak hullámhegyek és hullámvölgyek, de végső soron elmondhatjuk, hogy a ma már inkább a botrányairól híres Bryan Singer által elindított univerzum megannyi emlékezetes pillanatot szolgáltatott nekünk, melyekből a Sötét Főnixre készülve most összegyűjtöttük a kedvenceinket. Az egyszerűség kedvéért úgy döntöttünk, hogy a felsorolásban csak a csapatmozikra koncentrálunk, így a szóló Farkas-, illetve Deadpool-filmekből most nem szemezgettünk, noha azokban is bőven akad emlékezetes momentum.
22. Farkas vs. Kardfog a Szabadság-szobor tetején (X-Men: A kívülállók)
Oké, ez a jelenet ma már kissé idejétmúltnak számít. A kétezres évek elején a CGI még nem volt annyira a toppon, ebből kifolyólag pedig nem minden képkockája kifogástalan ennek az amúgy nagyon jól koreografált bunyónak, amire a Szabadság-szobor tetején került sor. Mindenesetre nem semmi élmény volt látni Logan és ősellensége, Kardfog első igazi összecsapását a nagyvásznon, hiszen azon a ponton a két karakter már vagy húsz éve tépte egymást a képregényekben.
21. Magneto felemeli a Golden Gate hidat (X-Men: Az ellenállás vége)
Magneto aztán tudja, milyen a hatásos belépő. Az X-Men: Az ellenállás vége utolsó nagy csatájának helyszínére nem csak egy sereget hoz magával, de egy egész hidat is. Ha addig nem tették meg, az biztos, hogy az ellene küldött katonák ezt látva határozottan elkezdték fontolgatni a korai nyugdíjat.
20. Jégember vallomása (X-Men 2.)
A franchise csendesebb pillanatai közé tartozik ez a jelenet, melyben a családja előtt titkolózó Bobby Drake bevallja a szüleinek, hogy valójában mutáns. Bryan Singer egyértelműen egy coming out-szituáció szuperhősverzióját akarta megteremteni ezzel a képsorral, melynek megírásában egyébként a Magnetót megformáló, szintén meleg Sir Ian McKellen is segédkezett. Habár egy párbeszédes jelenetről van szó, legalább annyi feszültség van benne, mint az azt követő akciószekvenciában, ahol is Pyro leégeti a rájuk támadó rendőrarmadát.
19. Sebastian Shaw és Magneto első találkozása (X-Men: Az elsők)
Amikor a Fox megbízta Matthew Vaughn rendezőt azzal, hogy két félresikerült film után terelje vissza az X-Men-franchise-t a helyes irányba, ő komolyan gondolta a gyökerekhez való visszatérést. Olyannyira, hogy ugyanazzal a képsorral indította a filmjét, mint annak idején Bryan Singer. Ezúttal viszont többet is láthattunk abból, hogy mi történt Erik Lensherr-rel a lágerben. Megismerhettük a tábor szadista, a mutánsok iránt megszállott orvosát, Sebastian Shaw-t, aki azért, hogy felszínre hozza Erik képességeit, meggyilkolja a fiú édesanyját, ezzel pedig elindítja őt a Magnetóvá válás útján.
18. Jean Grey Főnixszé válik (X-Men: Apokalipszis)
Amikor már úgy tűnik, semmi sem használ Apokalipszis ellen, Jean Grey, aki odáig nem merte kibontakoztatni saját erejét, Főnixként tesz pontot a küzdelem végére. Miközben a háta mögött felragyog a tűzmadár sziluettje, a lány egyszerűen porrá zúzza Apokalipszist, a többiek pedig félelemmel vegyes csodálattal szemlélik az istenszerűvé lett Jeant. A jelenet már csak azért is emlékezetes, mert az jól mutatja, milyen remek Sötét Főnix-feldolgozást kaptunk volna akkor, ha Bryan Singer mégis elvállalja Az ellenállás vége rendezését.
17. Magneto ellátogat Argentínába (X-Men: Az elsők)
Mint minden tisztességes képregényes gonosztevő útja, Magnetóé is a bosszúval kezdődik. A koncentrációs tábort túlélt fiú felnőtt férfiként, hatalmas erő birtokában úgy dönt, levadássza azokat, akik ártottak neki. James Bond sötét verziójaként érkezik meg egy isten háta mögötti argentin bárba, ahol két, látszólag kedves férfival elegyedik szóba, akikről aztán kiderül, valójában rejtőzködő náci bűnösök. A rendkívül jól felépített, feszültséggel teli jelenetben kapunk először ízelítőt a mutánsterrorista Magnetóból.
16. Mystique behatol Stryker bázisára (X-Men 2.)
Kétség sem fér hozzá, hogy Mystique újradizájnolása Bryan Singer egyik legnagyobb ajándéka volt a rajongók számára. A képregényekben megszokott fehér szoknya és halálfejes homlokdísz helyett a rendező teljesen lecsupaszította a karaktert, hüllőszerű pikkelyréteget adott a bőréhez, továbbá látványos akrobatikus képességekkel ruházta fel őt. Számos nagyszerű akciójelenet kötődik a figurához, de magasan kiemelkedik ezek közül az a szcéna, melyben Mystique Farkas képében besétál Styker bázisára, átküzdi magát a katonákon, majd szó szerint becsúszik a vezérlőterembe, miközben középső ujjat mutat a főgonosznak. A hölgynek aztán van stílusa!
15. Xavier és Magneto vitája a repülőgépen (X-Men: Az eljövendő múlt napjai)
Charles Xavier szereti az erkölcsösség bajnokát játszani, de időről időre azért akad valaki, aki szembesíti őt a saját képmutatásával. Ez a valaki a legtöbb esetben Magneto, aki ebben az emlékezetes jelenetben bizony keményen a férfi fejéhez vágja, hogy miközben hangzatos szavakkal harcol a mutánsok és emberek békés együttéléséért, valójában semmit sem tesz a testvéreiért, ugyanakkor viszont elítéli az ő radikális, ámbár hatékony módszereit. Magneto szavainak súlya alatt még a repülő is majdnem lezuhan.
14. X-Fegyver elszabadul (X-Men: Apokalipszis)
Hugh Jackman rövid feltűnése kétségkívül az X-Men: Apokalipszis legemlékezetesebb képsora. A nyolcvanas években játszódó film idején Logan épp az X-Fegyver program "vendége" volt, amíg Jean Grey, Scott Summers és Kurt Wagner ki nem engedték őt a ketrecéből. A képregényben is látott X-Fegyver sisakban előlépő férfi ugyanakkor nem pontosan olyan, amilyennek a korábbi filmekben megismerhettük. A sorozatos agymosáson és drasztikus műtéti beavatkozásokon átesett kísérleti alany egy megvadult állatra hasonlít a leginkább, és pont annyira kegyetlen is.
13. Magneto megérkezik a Fehér Házhoz (X-Men: Az eljövendő múlt napjai)
Azt már eddig is tudtuk, hogy Magneto szereti a hatásos belépőket. Az X-Men: Az eljövendő múlt napjai fináléjában híd helyett egy egész stadionnal érkezik a Fehér Házhoz, elegánsan kirántja a föld alól a Nixon elnököt rejtő veszélyszobát, majd konzervként tépi fel annak oldalát. Miközben az ifjú Erik épp bebiztosítja szerepét a történelem első számú mutánsterroristájaként, a jövőbeli énje megbánását tolmácsolja Charles Xavier felé, amiért ezt az utat választotta, ahelyett, hogy együtt harcoltak volna.
12. Farkas vs. Halálcsapás (X-Men 2.)
Egy újabb tökéletesen kivitelezett közelharc az X-Men 2-ből. Mikor szegény Logan már azt hitte, a napja nem lehet ennél rosszabb azok után, hogy megtudta, hogyan szerezte a testében lévő adamantium-csontvázat, illetve karmokat, az őt teremtő Stryker rászabadítja legújabb kísérletének eredményét, Halálcsapást, aki kvázi Logan női megfelelője. Különbség köztük, hogy a hölgynek nem az ökléből, hanem az ujjaiból jönnek ki azok a bizonyos karmok. Órákon keresztül el tudnánk nézni, ahogyan ezek ketten szabdalják egymást.
11. Az antenna elfordítása (X-Men: Az elsők)
Erik és Charles ellentmondásos barátsága nagyon fontos tényező volt az első X-Men-trilógiában. Ebből kifolyólag nagy felelősség nehezedett Az elsők stábjának vállán, hiszen nekik kellett megalapozniuk ezt a barátságot. Szerencsére azon ritka pillanatok egyike volt ez, amikor minden a helyére került. Matthew Vaughn a többi forgatókönyvíróval együtt nagy odafigyeléssel építette fel a két férfi kapcsolatát, James McAvoy és Michael Fassbender között pedig tökéletes volt az összhang. A jelenet, melyben Xavier Erik emlékeinek felszínre hozásával segít neki kiaknázni a képességeit, különösen fontos momentum volt, hiszen ekkor alakult ki valódi kötelék kettejük között.
10. Az Őrrobotok támadása a jövőben (X-Men: Az eljövendő múlt napjai)
Bryan Singer 11 évvel az X-Men 2. után visszaült a rendezői székbe, és már a nyitójelenet alatt kimondhattuk, hogy nagyon hiányzott a franchise éléről. A szuperfejlett Őrrobotok támadását, és a megmaradt X-Men-tagok csapatmunkáját látva először éreztem azt, hogy a technológia végre valahára felzárkózott az X-Men világához. Látszik, hogy a stúdió nem spórolt sem a pénzzel, sem az idővel a jelenet megtervezésekor. Napfolt, Blink, Kolosszus, Jégember, Bishop és a többiek végre úgy használhatták a képességeiket, ahogyan mindig is kellett volna nekik.
9. Magneto bosszúja (X-Men: Az elsők)
Habár az X-Men: Az elsőkben egy darabig úgy tűnt, hogy Charles és Erik akár egymás oldalán is tudnának harcolni, a korábbi filmek alapján már tudtuk, hogy az útjaik idővel különválnak. Végérvényesen akkor lettek ellenségek, amikor Erik úgy döntött, beteljesíti bosszúját, és végez Sebastian Shaw-val. Költői megoldással élve azzal az érmével küldte őt a másvilágra, amely miatt Shaw elvette tőle az édesanyját. Ironikus módon ezzel a döntésével Erik pontosan olyanná vált, mint az az ember, akit a legjobban gyűlölt. Immár visszavonhatatlanul Magneto lett belőle.
8. A két Xavier találkozása (X-Men: Az eljövendő múlt napjai)
James McAvoy egyik szeme sírhatott, míg a másik nevethetett, amikor megkapta Charles Xavier szerepét, hiszen a színész hatalmas rajongója Sir Patrick Stewartnak, ám mivel ugyanazt a karaktert formálják meg, nem sok esélye volt annak, hogy valaha közös jeleneteik lesznek. Simon Kinberg azonban írt nekik egy érdekes párbeszédet: Logan elméjén keresztül a fiatal Xavier találkozhatott önmaga idősebb énjével, akinek bölcs tanácsai erőt adtak neki ahhoz, hogy továbbhaladjon az útján.
7. Jean Grey áldozata (X-Men 2.)
Mikor már hőseink azt hiszik, a sok viszontagság után végre hazamehetnek, Murphy törvénye működésbe lép. A Sós-tónál ragadt csapat repülője nem tud felszállni, az átszakadt gát miatt pedig perceken belül elönti őket a víz. A rendkívül drámai fináléban Jean Grey úgy dönt, nem hagyja veszni a barátait, inkább feláldozza magát azért, hogy ők élhessenek. Miközben telekinetikus erejével megállítja az áradást, tüzes energia jelenik meg körülötte. Singer részéről ez egyértelmű utalás volt a Főnix jövetelére, ám sajnos ezt az ígéretet a rendező már nem válthatta be, később ugyanis Brett Ratner vette át tőle a stafétát, aki aztán alaposan összebarmolta a Sötét Főnix-sztorit.
6. A sakkparti (X-Men: Az elsők)
Stan Lee sosem csinált különösebb titkot abból, hogy Xavier és Magneto figuráit Martin Luther King és Malcolm X alakjai ihlették. A filmeken belül ez a párhuzam a legjobban talán Charles és Erik egyik sakkjátszmája során érhető tetten az X-Men: Az elsőkben, melyet aztán még sok másik követett. Akárcsak King, Xavier is azt próbálja bizonygatni, hogy az erőszak sosem fog békés együttéléshez vezetni, mire Magneto, Malcolm X-hez hasonlóan kijelenti, hogy a béke sosem volt számára opció.
5. Stryker rajtaüt a Xavier Birtokon (X-Men 2.)
A megalomániás William Stryker az a fajta gonosztevő, akit imádunk utálni. Sok hasonszőrű antagonistával ellentétben ő ráadásul nem is csak a száját jártatja. Ha megfenyeget valakit, azt komolyan is gondolja. A karaktert megformáló Brian Coxtól már akkor is borsódzik az ember háta, amikor csak némán ácsorog a szobában, de a Xavier Birtok ellen intézett támadása után már teljesen biztosak lehettünk benne, hogy jobb nem alábecsülni őt. Még maga Farkas is kénytelen menekülőre fogni, amikor szembekerül Strykerrel. Nem semmi teljesítmény ez olyasvalakitől, akinek amúgy semmilyen szuperképessége nincs.
4. Nyitójelenet a lágerben (X-Men: A kívülállók)
Az olyan, közel vállalhatatlan alkotásoknak köszönhetően, mint a Superman 4. – A sötétség hatalma, a Dick Tracy vagy a Batman és Robin, a kilencvenes évek végére a képregényfilm műfaja a rossz vicc kategória non plus ultrájává kezdett válni. Nem kis meglepetésként érte hát a mozinézőket az X-Men: A kívülállók brutális, kényelmetlenül valóságos nyitójelenete, melyben annak lehettünk szemtanúi, amint egy lengyel koncentrációs táborban a gyermek-Magnetót erőszakkal elválasztják az édesanyjától. A jelenet tökéletesen összefoglalta az X-Men brand lényegét, mely mindig is a fajgyűlölet és kirekesztés nagyon is valós társadalmi jelenségének metaforája volt.
3. A Főnix halála (X-Men: Az ellenállás vége)
Igaz, nem sok pozitívumot tudunk kiemelni az X-Men: Az ellenállás vége kapcsán, de azt hiszem, abban mind egyetérthetünk, hogy Hugh Jackman és Famke Janssen között csak úgy izzott a levegő ebben a filmben. A fináléban Logan marad egyedül talpon a teljesen elszabaduló Főnixszel szemben, akinél új értelmet nyer a "levetkőztet a szemével" kifejezés (a felsőjével együtt a bőrt is lekapja Farkasról). Amikor Jean egy pillanatra visszanyeri az irányítást, Logan már tudja, hogy nincs más megoldás, kénytelen lesz megölni a szerelmét. Sok rosszat lehet mondani Az ellenállás végére, de szerintem nincs olyan, aki ne érzékenyült volna el ezen a jeleneten.
2. Higanyszál akcióba lendül (X-Men: Az eljövendő múlt napjai)
Higanyszál mentőakciója a Pentagon konyhájában (mely kétségkívül Az eljövendő múlt napjai legbonyolultabb képsora) nem csak az X-Men-franchise, de globálisan a képregényfilmes zsáner egyik legemlékezetesebb jelenete. Singer ahelyett, hogy a karakter gyorsaságát hangsúlyozta volna ki, inkább az ő szemszögéből láttatta a dolgokat, vagyis úgy, hogy körülötte minden teljesen lelassul. A végeredmény fenomenális lett. Azóta ha meghalljuk a "Time in a Bottle-t" Jim Croce-tól, rögtön az ezüsthajú Evan Petersre asszociálunk.
1. Árnyék színre lép (X-Men 2.)
Noha az első X-Men-film sem okozott csalódást, Bryan Singer teljesen új szintre lépett a folytatással, és ezt már a nyitó-akciójelenetből tudni lehetett. A közönségkedvenc Árnyékot sokan hiányolták az első etapból, de ennyi év távlatából nyugodtan kijelenthetjük, hogy megérte rá várni. A démoni külsejű, teleportáló mutáns Fehér Házban tett, barátinak nem nevezhető látogatása mind koreográfia, mind VFX szempontból az egyik legjobban kivitelezett képregényfilmes akciójelenet.
Összeállította: Szatyina Dávid
Mi ennyivel készültünk számotokra, ezek volnának hát a kedvenc jeleneteink az X-Men-széria eddigi felvonásaiból. A kommentek között ne habozzatok megírni, hogy ti mely pillanatokat szeretitek legjobban a filmekből!