Marvel Magyarország

Történelmi áttekintés Pókember filmes megjelenéseiről és jogairól

2017. június 14. - Marvel Magyarország

A cikk írásakor már csak pár hét választ el minket a közelgő Pókember: Hazatérés mozitól. Hangolódásképp úgy gondoltuk, hogy készülünk számotokra egy olyan összefoglalóval, ami bemutatja a karakter filmes megjelenéseit, valamint filmes jogainak oda-vissza vándorlását a Marvel és a Sony között. (Másképp fogalmazva: többek között választ adunk a “Miért nem Andrew Garfield szerepelt a Polgárháborúban?” közkedvelt és visszatérő kérdésre).

big_startfilmru1346141.png

Bevezető

Az ezredforduló közeledtével nem igazán állt túl jól a Marvel szénája: a ‘90-es évek közepén gyakorlatilag teljesen csődbe mentek. Ahhoz, hogy a képregény bizniszük életben maradhasson, a legtöbb karakterük filmes jogát el kellett adniuk különböző hollywoodi stúdióknak. Így került például az X-Men és a Fantasztikus Négyes a FOX tulajdonába, Pókember pedig a Sony kezei közé.

Érdemes észben tartanunk azt is, hogy ekkortájt a műfaj megítélése bőven a béka egy bizonyos testrésze alatt járt, a világ még éppen próbált felépülni a Batman és Robin okozta traumákból. Az első három adaptáció, melyek elindították az általunk jól ismert és szeretett képregényfilmek aranykorát, sorban a Penge (1998), az X-Men – A kívülállók (2000) és az első Pókember (2002) volt.

A nagy erő… (Pókember és Pókember 2)

Sam Raimi rendezte a jelenleg huszas éveikben járó olvasók (és cikkírók) egyik meghatározó gyerekkori filmjét, amely az animációs sorozatok után elhozta számunkra Peter Parker kalandjait immáron a nagyvásznon is.

Az első Pókember film óriási kritikai és anyagi sikerré vált. A Rotten Tomatoes-on 89%-ot tudhat magának, az akkori árfolyam szerint pedig 820 millió dollárral sikerült kasszát robbantania, ami az inflációt beleszámolva ma bőven 1 milliárd dollár felett járna.

Meg is lovagolták azonnal falmászó sikerét a Sonynál, és 2004-ben leszállították nekünk a második Pókember mozit, amit a mai napig az egyik legjobb képregényfilmként tartanak számon (nem túlzunk, aki sok ilyen típusú filmes csatornát néz YouTube-on, az tudhatja, rengetegen sorolják a top 3 közé). A folytatás egy 93%-os Rotten értékelést, valamint 780 millió dollárt tudhatott magáénak, szóval a Sony nyilván továbbhaladt a harmadik epizódra.

1_2.jpg

… nagy felelősséggel jár (Pókember 3)

Sajnos a Pókember második epizódja után – egy-két kivétellel, például a Batman: Kezdődik! – két-három évig botrányosan rossz képregényfilmeket kaptunk. És bizony Peter harmadik önálló kalandja a Sony gondozásában nem a kivételek sorát erősítette. Egy túlzsúfolt, buta trilógiazárót kaptunk 2007-ben, amiben a közönségkedvenc Méreg (Venom) karakterét szinte kiherélték, valamint Peterből emo-bohócot csináltak azzal az ominózus táncjelenettel. Sajnos sokat akart a szarka és túlzsúfolták a filmet, ami végül a vesztét okozta a Tobey Maguire által megformált hálószövőnek.

Habár a harmadik film anyagilag hozott egy szép 890 millió dolláros összbevételt, valamint “rottenen” még épp frissnek tudható a maga 63%-ával, viszont a rajongók annyira szétkapták a filmet, hogy a Sony elkaszálta a negyediket (amiben egyébként érdekességképp Keselyű küzdött volna meg Pókemberrel). A Pókember széria egy időre megpihent a Sony poros szekrényeiben.

2_1.jpg

A nagy(?) visszatérés: A csodálatos Pókember (2012)

Egész pontosan öt évig, ami meglepő mód épp az az időtartam, ami után ha nem kezdett volna a Sony semmit sem Pókemberrel, akkor a filmes jogok bizony visszaszálltak volna a Marvelhez. Minő véletlen, hogy pont kisajtoltak magukból a Sonynál egy új filmet, nemde?

Amit látni kell, hogy 2008-tól gyakorlatilag a szuperhősfilmek reneszánszát éljük. A Vasember és A sötét lovag elindított egy olyan folyamatot, melynek eredményeképp ma már évi átlag öt-hat képregény adaptáció kerül a mozikba. Nyilván a működő gépezet megtetszett a Sonynak is, úgyhogy épp idejét látták rebootolni a Pókember szériát az első A csodálatos Pókember film formájában.

A rendezői székbe ezúttal Marc Webb került, a film pedig, hát… lett valamilyen. Bevételt és kritikai fogadtatást tekintve is eléggé átlagos lett, 750 millió dollárt szerzett magának világszerte a piacon, valamint egy 72%-ot Rotten Tomatoes-on. Ha megfigyelitek, 70 millió dollárral alulmaradt az első, Raimi-féle Pókember filmhez képest – és akkor az inflációt még nem is számoltuk…

Az Andrew Garfield alakította Pókember épp annyira aratott sikert a rajongóknál mind fogadtatás, mind anyagi szempontból, hogy a Sony elkezdjen komolyabb, univerzumépítéses terveket szőni. Itt pedig, ironikus módon épp az univerzum szólt közbe.

3_1.jpg

“Figyi’ má, ebbő’ baj lesz”: A csodálatos Pókember 2 (2014)

Vitatkozhatnánk róla, hogy a harmadik Pókember film vagy pedig a szóban forgó alkotás a legrosszabb az eddigi öt Póki film közül. A Sony másodjára is beleesett a túlzsúfolás csapdájába, szó szerint mindent bele akartak rakni a folytatásba.

A stúdiónak ekkor már a tervei között szerepelt egy önálló, Sinister Six mozi, amit A csodálatos Pókember 2-ben akartak felvezetni. A problémát az okozta, hogy a megannyi, univerzumépítéssel kapcsolatos terv rányomta a bélyegét a filmre. Egyszerre akarták felvezetni a Sinister Six-et, a Zöld Manó szálat, Mary Jane-t (őt mondjuk végül kivágták a filmből), Peter szüleinek rejtélyes múltját, valamint Gwen halálát. Ráadásul mindezt egy helyenként hihetetlenül unalmas és túlnyújtott romantikus drámában, Peter és Gwen között próbálták kitölteni.

Nyilván a fogadtatás katasztrofális volt. Rotten Tomatoes-on ez a film kapta a legalacsonyabb értékelést (52%), valamint bevétel szempontjából is csak 709 millió dollárt hozott egy olyan költségvetés mellett, amit figyelj: a Sony a mai napig(!) nem tett publikussá.

Észak-Korea esete a May-néni spin-off filmmel: a Sony bukása

A bekezdés címét elolvasva valószínűleg totál idiótának néztek minket, de mindjárt megértitek az összefüggést.

Ezen a ponton már mindenkinek a hócipője is tele volt a Sonyval. A csodálatos Pókember második részével teljesen elvágta magát a stúdió, ráadásuk ők maguk sem segítettek a saját helyzetükön. A már 2013-ban bejelentett harmadik ÉS negyedik film mellett tervben volt még az említett Sinister Six, egy szóló Méreg mozi, valamint egy May-néni kémkedős múltját bemutató film. Igen, jól olvastátok.

Az eredetileg 2016 nyarára ütemezett harmadik részt először eltolták 2017-re, aztán egyre rosszabb irányba haladtak a dolgok. Andrew Garfield és a stúdió között is roppantul megromlott a kapcsolat, a színész szó nélkül kihagyta az egyik Sony-s konferenciát, ahol a harmadik részt kellett volna promóznia.

4_1.jpg

És ekkor, 2014 végén kitört a teljes káosz. A Sonynál rendkívül sok problémát okozott James Franco és Seth Rogen akkori agymenése, az Interjú című film, ami az Észak-Koreában ismeretes politikai helyzetet figurázta volna ki. Konkrétan ez odáig fajult, hogy az ország vezetője megfenyegette az USA-t, nyílt háborús ígérgetéstől kezdve volt itt minden…

Végül a Sonyt egy óriási hackertámadás érte. A hackerek kiszivárogtattak megannyi botrányos információt a stúdió filmjeit illetően, beleértve belső levelezéseket is. A levelezések ráerősítettek arra, amit egyébként ekkor már a vak is látott: a Sonynak fogalma sem volt, mit és hogyan kellene csinálniuk ahhoz, hogy A csodálatos Pókember széria jól működjön. Kapkodtak, sokat akartak egyszerre, annak aztán meg tudjuk, mi a vége…

Hazatérés: 2015. február 9.

2014 októberében a Marvel Studios felfedte a teljes harmadik fázisukat egy nyílt gálaest keretein belül. Személy szerint ekkortájt kezdtem el foglalkozni mélyebben a marveles filmekkel és sorozatokkal, és akármennyire is ájultam el a felhozataltól, keserű szájízzel zártam be a videót.

Kis srácként, ahogy szerintem rengeteg másik olvasónak, rendkívül sokat jelentett számomra Pókember, hiszen vele tudtam/tudtunk a leginkább azonosulni gyerekként és tiniként. Láttam, hogy mi vár ránk a következő pár évben (Polgárháború, Doctor Strange, Fekete Párduc, Végtelen Háború és még sorolhatnám), és nem hagyott nyugodni a tudat, hogy mennyire jól mutatna itt egy Pókember film is. De nem kaptam meg. A pletykák pletykák maradtak, a Sony gyakorlatilag már holtan vergődött a földön a hackeknek köszönhetően, a Webb-féle szériát a pokolba kívánta mindenki a horribilis második rész után… de Póki maradt továbbra is a helyén.

Egészen 2015. február 9-ig. A közkedvelt “felrobbant az Internet” kifejezés ezen a napon kézzelfogható volt. Emlékszem, aznap reggel nyolcra mentem egyetemre egy hosszú, négy órás laborra, amihez semmi kedvem volt. Előtte rutinszerűen gyorsan megnéztem a facebookomat és az e-mailjeimet, és akkor szó szerint arcba csapott a hír. Képregényfanatikus ismerősök, bekövetett hírportálok és YouTube csatornák, mindenhonnan ugyanaz az egy mondat fogadott:

Spider-Man joins the Marvel Cinematic Universe

spider-man_mcu_screencap.jpg

Vagyis Pókember csatlakozott a Marvel Filmes Univerzumába. A Sony és a Marvel Studios végre megegyeztek. Reflexszerűen nézte meg mindenki a naptárát, de az nem április 1-et mutatott. Amire több millió fan hónapok és évek óta vágyott, végül valósággá vált. (Pici érdekesség: anno a Marvel hivatalos oldalán a hírt egyébként úgy közölték, hogy a Sony vezeti be a Marvel Filmes Univerzumot a csodálatos Pókember világába… azért ehhez kellett pofa a Sony részéről az előző fejezetek után…)

Sony a Marvel ellen: Pókember hajnala

Na persze annyira nem egyszerű a helyzet, mint a legtöbb karakter filmes jogait illetően. Pókember ugyanis gyakorlatilag egy közös, megosztott szellemi tartalom a két stúdió között. Akkori és jelenlegi állás szerint:

  • a Marvel Studios felhasználhatja a karaktert a saját filmjeiben és mind az önálló, mind a csapatfilmekben teljes kreatív kontrollt élvez → vagyis a sztorit és a karaktereket illetően övék minden beleszólás
  • a Sony pedig teljes anyagi kontrollt élvez, vagyis ő állja az önálló filmjei produkciós és marketing költségeit, valamint a bevétel is őt illeti (nyilván a Marvel Filmes Univerzumos csapatfilmek esetén ez nem így van)

Szintén a hírben szerepelt, hogy a karakter először egy MCU filmben, egész pontosan a Polgárháborúban fog feltűnni, első szóló filmje pedig 2017 júliusában kerül majd a mozikba Pókember: Hazatérés címmel.

A gigászi bejelentés után azonnal meg is kezdődött a kutatás az új Pókember után, hiszen a karaktert teljesen rebootolni akarták eredettörténet nélkül. Hosszas meghallgatások után a szerepet végül az angol Tom Holland szerezte meg, az új Póki első megjelenésére pedig az Amerika Kapitány: Polgárháború jelenetei között került sor. A fiatal, gimnazista évei elején járó Peter abban a kevés jelenetben is belopta magát az emberek szívébe, elsöprő sikert aratott az ifjú Tom alakítása.

5.jpg

Hazaértünk

És itt járunk most. Ahogy már említettük, a karakter szempontjából meghatározó gimnazista, tinédzserkori évek és környezet lesz előtérbe helyezve a közelgő Hazatérésben. Az új Pókember kapcsán tervben van jelenleg egy újabb trilógia, a filmek Peter második, harmadik és utolsó, negyedik gimis éveit mutatnák be sorra (a Polgárháború történései során az első, gólya évét töltötte épp suliban). Saját filmjein túl Peter szerepelni fog a harmadik Bosszúállók filmben, a már epekedve várt Végtelen Háborúban, valamint a negyedikben is várható a megjelenése.

Mint láthatjátok, hosszas és közel sem egyszerű utat járt be a karakter tizenöt év alatt, hogy végül a többi közkedvelt karakterrel együtt jelenhessen meg a filmvásznon. Reméljük, a kis történelemlecke után sikerült néhány kérdésetekre választ adnunk és ti is legalább annyira várjátok már az itthon július 6-án mozikba kerülő filmet, mint mi a szerkesztőséggel!

A bejegyzés trackback címe:

http://marvelmagyarorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr6512593443

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.